poniedziałek, 16 stycznia 2017

" Szpieg " - Paulo Coelho

                  " Szpieg " -  Paulo Coelho 




 
Tłumaczenie - Zofia Stanisławska
Wydawnictwo - Drzewo Babel
Tytuł oryginału - A espia
Data wydania - 9 listopada 2016
Liczba stron - 200
Kategoria - historyczna


Moja ocena - 6/10




Nosiła wiele imion: z domu Margaretha Geertruida Zelle, na Jawie była panią MacLeod, Niemcy nadali jej kryptonim H21...
Mata Hari: kobieta-szpieg. Egzotyczna tancerka, powiernica i kochanka najbogatszych, najbardziej wpływowych mężczyzn Belle Époque, postać o tajemniczej przeszłości, budząca zazdrość dam z paryskiej arystokracji. Łamała męskie serca, moralne nakazy i drobnomieszczańskie obyczaje. Za niezależność zapłaciła najwyższą cenę.
Sto lat później legenda Maty Hari jest wciąż żywa. W masowej wyobraźni historia jej bogatego i pełnego przygód życia pozostaje symbolem kobiecej siły i odwagi.
W poruszającej i wciągającej powieści Paulo Coelho z maestrią opowiada dzieje Maty Hari, tworząc fikcyjną korespondencję między skazaną, osadzoną w paryskim więzieniu, a jej adwokatem.


źródło opisu: materiały wydawnictwa

źródło okładki: materiały wydawnictwa




 Uwielbiam tego autora i sięgam po jego pozycje w ciemno. Każda jego książka niesie w sobie przesłanie.

W tej książce poznajemy historię Maty Hari, która była najsłynniejszym szpiegiem I wojny światowej oraz międzynarodową kurtyzaną.

Mata Hari urodziła się 7 sierpnia 1876r. w północnej Holandii jako Margaretha Geertruida Zelle. Kiedy miała 15 lat, umarła jej matka, a ojciec ogłosił bankructwo. Młoda Margaretha kształciła się w studium nauczycielskim. Musiała jednak porzucić naukę, gdy na jaw wyszło skandaliczne zachowanie dyrektora szkoły. Nic innego jej nie zostało, jak znaleźć sobie męża. Znalazła. Starszego o ponad 20 lat, który, zauroczony jej urodą, po kilku dniach jej się oświadczył, a ślub odbył się cztery miesiące później.

Nasza bohaterka zaczęła romansować z młodymi oficerami. Wyjechała do Paryża, gdzie zaczęła trudnić się prostytucją, oraz pod pseudonimem Mata Hari zaczęła pracować jako tancerka egzotyczna.


 Była kochanką wielu polityków i wojskowych. 
Czy była podwójnym szpiegiem?  Czy tylko kozłem ofiarnym? Na pewno zapłaciła za to najwyższą cenę.

Uporałam się z tą lekturą ekspresowo, a na koniec czułam niedosyt, że to już koniec.
Czyta się rewelacyjnie lekko. Gorąco polecam każdemu miłośnikowi literatury biograficznej.



24 komentarze:

  1. Paulo Coelho-tego autora przeczytałam ok.8 książek w latach 2005-2008 a później jakoś tak pojawiły się inne historie. Kilka mam w swojej biblioteczce,resztę czytałam z dukielskiej,ale tej jeszcze nie ma,zresztą to z 2016 roku z listopada więc może jeszcze będzie. W każdym razie zachęciłaś mnie do przeczytania...Mata Hari-szpieg coś o niej czytałam ale już nie pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto znać takie osobowości. Ciekawa kobieta ;) Ja również dużo jego książek przeczytałam ;)

      Usuń
  2. Już sobie ściągnęłam na Legimi,zachecona Twoją recenzją (nie czytaj tyle):)
    Małgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu ;) Musze nadrobić teraz, potem dojdzie działka i lipa z czytania będzie hihihihi

      Usuń
    2. No i namowiłaś mnie,przeczytałam,dziękuję

      Usuń
  3. Tej jeszcze nie czytałam. Zachęciłaś mnie. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam coś takiego, że przywiązuję się do autorów, jeśli spodoba mi się jedna książka, natychmiast sięgam po kolejną. :) Ja nadrabiam kilka lat nieczytania, a właściwe czytania w okrojonym wymiarze, zatem teraz raczę się książkami z różnych gatunków. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba się zmieniam bo i gatunki książek też zmieniam hehehe
      Serdeczności!

      Usuń
    2. Zastanawiam się, dokąd zaprowadzą mnie moje czytelnicze zmiany, kiedy się w końcu ustatkuję. ;)

      Usuń
  5. Oj ja jakoś za Paulo Coelho nie przepadam. Czytałam kiedyś "Jedenaście minut" ale styl pisania mi nie przypasował.

    http://kosmetyczne--szalenstwo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. To nie jest mój ukochany autor

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam dopiero jedną książkę tego autora, chętnie przeczytam jeszcze coś. A nie chcę go oceniać po jednej przeczytanej pozycji ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo chętnie przeczytam. Uwielbiam jego książki, więc bardzo mnie zainteresowała ta pozycja. Mam nadzieję że znajdę na nią chwilę!

    OdpowiedzUsuń
  9. Na swoim koncie mam jedynie dwie przeczytane pozycje tego autora. Chętnie sięgnę po kolejną. Jego książki dają dużo do myślenia. Nie przelatuje się przez nie jak przez płytkie powieści.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kocham książki. Po przeczytaniu posta z pewnością skuszę się na tą pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak ja Ci zazdroszczę lektury pewnych tytułów. :D Jednocześnie sama czytam moc innych ciekawych książek i gdybym miała te pod ręką - to chyba bym się załamała nie wiedząc kompletnie za co się zabrać, ale... zachęciłaś mnie. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, czytając inne blogi i propozycje dziewczyn robię sobie listę. Ta lista tylko rośnie w długość a kiedy przeczytam te książki? hmmmm

      Usuń