wtorek, 3 stycznia 2017

"Rozdroża" - Sabina Waszut

                                 "Rozdroża" -  Sabina Waszut 

Cykl -  Rozdroża (tom 1)
Wydawnictwo -  Muza
Data wydania - 29 października 2014

Liczba stron - 320 
Kategoria - Literatura współczesna
 
Moja ocena 8/10 

Górny Śląsk, kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej. Dla młodziutkiej Sophie jedyną odskocznią od domowych obowiązków i pracy w jadłodajni są spotkania z Władkiem Zaleskim, chłopcem mieszkającym w tym samym domu. Wkrótce przelotna znajomość przeradza się w silne uczucie. Młodzi zakochują się w sobie na przekór rodzinom, którym trudno zaakceptować związek niemieckiej dziewczyny z synem śląskiego powstańca. Wydaje się, że wszystko zmierza do szczęśliwego zakończenia.

Sophie i Władek pobierają się w maju 1939, pełni nadziei i perspektyw na lepsze i dostatniejsze życie. Wrzesień rujnuje wszystkie ich plany. Władek walczy w polskim wojsku, dostaje się do niewoli, a wkrótce zostaje wcielony do Wehrmachtu. Tymczasem Sophie kończy kurs stenotypistek i dostaje pracę w pszczyńskim urzędzie. Wyjazd z rodzinnego domu dla młodej, wchodzącej właśnie w życie kobiety nie jest łatwy, a kilkuletnia rozłąka z mężem wystawia ich uczucie na wiele prób. Sophie musi dokonywać trudnych wyborów i podejmować wiele niełatwych decyzji...

 Sabina Waszut  - pisarka, recenzentka, organizatorka spotkań literackich. Propagatorka śląskiej kultury.
 Książka " Rozdroża" została nominowana do Nagrody Literackiej Europy Środkowej „Angelus” za rok 2014, na Festiwalu Literatury Kobiet w Siedlcach zdobyła nagrodę główną kategorii Pióro, dla najbardziej poruszającej polskiej powieści roku 2014. W wrześniu 2015 na rynku ukazała się książka „W obcym domu” – dalsze losy bohaterów „Rozdroży”. Książka została uhonorowana wyróżnieniem bloga książkowego „Czas na książki”.





źródło opisu: http://muza.com.pl/literatura/1841-rozdroza-9788377588758.html

źródło okładki: http://muza.com.pl/literatura/1841-rozdroza-9788377588758.html



To moje pierwsze spotkanie z twórczością Sabiny Waszut, ale na pewno nie ostatnie. Aż jestem zła na siebie, że nie sięgnęłam po jej książki wcześniej... 
 Książkę dosłownie połknęłam i żałuję, że zrobiłam to tak późno. 
Całość zadziwiła mnie i pochłonęła bez reszty

 To przepiękna i  wzruszająca historia o wojnie i wolności, przyjaźni i miłości, wierności, zaufaniu i rodzinie. Zdolność do poświecenia i wola przetrwania, to główne cechy naszej bohaterki - Sophie.
Jest to powieść, obok której nie można przejść obojętnie. Jestem pewna, że długo będę ją pamiętać, nie tylko ze względu na treść, ale i dojrzały literacki styl. 
Czyta się bardzo szybko i niecierpliwie.




Mimo, że poprzedniego dnia skończyłam czytać "Rozdroża", wciąż jestem pod wrażeniem treści i oryginalnej formy oraz stylu. Dużym plusem jest przekonująco i  wiarygodnie pokazane tło historyczne.

Polecam!!!




Zbudź się! 
Kajdany rdzawe rwij!
Na polską glebę żyzną
upadnie krew 
a wiosną z krwi
rozkwitniesz nam, ojczyzną,
w słońcu, co legnie Ci u nóg.
 
Tak nam dopomóż Bóg!


















17 komentarzy:

  1. Gdyby nie fakt, że mam w kolejce mnóstwo książek do przeczytania - chętnie bym po nią sięgnęła. Z tej tematyki w planach do przeczytania w najbliższym czasie mam "Słowika' Kristin Hannah.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Słowik" również i u mnie czeka w kolejce. ;) Ponoć cudna ksiażka!

      Usuń
    2. naprawde cudna

      Usuń
  2. Ja planuję przeczytać. Bo są chyba dwie części tego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, są dwie części. Ja również niebawem przeczytam kolejną cześć ;)

      Usuń
  3. Rozdroża już niestety za mną:( Słowika polecam z czystym sumieniem
    Małgosia

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nie miałam okazji przeżyć tej czytelniczej przygody, ale teraz bardzo się nią zainteresowałam, juz wciągnęłam na listę, będę pytać o książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio pojawia się coraz więcej dobrych książek, których akcja dzieje się na początku XX wieku w Polsce. Zapisuję sobie do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie historię. Chętnie przeczytam. Zapisuję w notatniku:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle jest jeszcze nie odkrytych autorów i książek. Tylko żeby jeszcze mieć na to czas i pieniądze :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy jest dalsza część po W obcym domu jeżeli tak to jaki tytuł

    OdpowiedzUsuń