wtorek, 3 stycznia 2017

"Rozdroża" - Sabina Waszut

                                 "Rozdroża" -  Sabina Waszut 

Cykl -  Rozdroża (tom 1)
Wydawnictwo -  Muza
Data wydania - 29 października 2014

Liczba stron - 320 
Kategoria - Literatura współczesna
 
Moja ocena 8/10 

Górny Śląsk, kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej. Dla młodziutkiej Sophie jedyną odskocznią od domowych obowiązków i pracy w jadłodajni są spotkania z Władkiem Zaleskim, chłopcem mieszkającym w tym samym domu. Wkrótce przelotna znajomość przeradza się w silne uczucie. Młodzi zakochują się w sobie na przekór rodzinom, którym trudno zaakceptować związek niemieckiej dziewczyny z synem śląskiego powstańca. Wydaje się, że wszystko zmierza do szczęśliwego zakończenia.

Sophie i Władek pobierają się w maju 1939, pełni nadziei i perspektyw na lepsze i dostatniejsze życie. Wrzesień rujnuje wszystkie ich plany. Władek walczy w polskim wojsku, dostaje się do niewoli, a wkrótce zostaje wcielony do Wehrmachtu. Tymczasem Sophie kończy kurs stenotypistek i dostaje pracę w pszczyńskim urzędzie. Wyjazd z rodzinnego domu dla młodej, wchodzącej właśnie w życie kobiety nie jest łatwy, a kilkuletnia rozłąka z mężem wystawia ich uczucie na wiele prób. Sophie musi dokonywać trudnych wyborów i podejmować wiele niełatwych decyzji...

 Sabina Waszut  - pisarka, recenzentka, organizatorka spotkań literackich. Propagatorka śląskiej kultury.
 Książka " Rozdroża" została nominowana do Nagrody Literackiej Europy Środkowej „Angelus” za rok 2014, na Festiwalu Literatury Kobiet w Siedlcach zdobyła nagrodę główną kategorii Pióro, dla najbardziej poruszającej polskiej powieści roku 2014. W wrześniu 2015 na rynku ukazała się książka „W obcym domu” – dalsze losy bohaterów „Rozdroży”. Książka została uhonorowana wyróżnieniem bloga książkowego „Czas na książki”.





źródło opisu: http://muza.com.pl/literatura/1841-rozdroza-9788377588758.html

źródło okładki: http://muza.com.pl/literatura/1841-rozdroza-9788377588758.html



To moje pierwsze spotkanie z twórczością Sabiny Waszut, ale na pewno nie ostatnie. Aż jestem zła na siebie, że nie sięgnęłam po jej książki wcześniej... 
 Książkę dosłownie połknęłam i żałuję, że zrobiłam to tak późno. 
Całość zadziwiła mnie i pochłonęła bez reszty

 To przepiękna i  wzruszająca historia o wojnie i wolności, przyjaźni i miłości, wierności, zaufaniu i rodzinie. Zdolność do poświecenia i wola przetrwania, to główne cechy naszej bohaterki - Sophie.
Jest to powieść, obok której nie można przejść obojętnie. Jestem pewna, że długo będę ją pamiętać, nie tylko ze względu na treść, ale i dojrzały literacki styl. 
Czyta się bardzo szybko i niecierpliwie.




Mimo, że poprzedniego dnia skończyłam czytać "Rozdroża", wciąż jestem pod wrażeniem treści i oryginalnej formy oraz stylu. Dużym plusem jest przekonująco i  wiarygodnie pokazane tło historyczne.

Polecam!!!




Zbudź się! 
Kajdany rdzawe rwij!
Na polską glebę żyzną
upadnie krew 
a wiosną z krwi
rozkwitniesz nam, ojczyzną,
w słońcu, co legnie Ci u nóg.
 
Tak nam dopomóż Bóg!


















15 komentarzy:

  1. Gdyby nie fakt, że mam w kolejce mnóstwo książek do przeczytania - chętnie bym po nią sięgnęła. Z tej tematyki w planach do przeczytania w najbliższym czasie mam "Słowika' Kristin Hannah.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Słowik" również i u mnie czeka w kolejce. ;) Ponoć cudna ksiażka!

      Usuń
  2. Ja planuję przeczytać. Bo są chyba dwie części tego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, są dwie części. Ja również niebawem przeczytam kolejną cześć ;)

      Usuń
  3. Rozdroża już niestety za mną:( Słowika polecam z czystym sumieniem
    Małgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Słowik" już niebawem i u mnie Gosiu ;)

      Usuń
  4. Jeszcze nie miałam okazji przeżyć tej czytelniczej przygody, ale teraz bardzo się nią zainteresowałam, juz wciągnęłam na listę, będę pytać o książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio pojawia się coraz więcej dobrych książek, których akcja dzieje się na początku XX wieku w Polsce. Zapisuję sobie do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie historię. Chętnie przeczytam. Zapisuję w notatniku:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle jest jeszcze nie odkrytych autorów i książek. Tylko żeby jeszcze mieć na to czas i pieniądze :)

    OdpowiedzUsuń